Karaşıklı: Danışmanlıkta Bilgi ve Tecrübe Temel Unsur
Written by Ece Çokal on 3 Ocak 2022
Gülay Güner ile Finans programına konuk olan Ona Ne Danışacağız Ki? Kitabının yazarı Can Karaşıklı, kitabıyla finansal danışmanlığa ihtiyaç duyan şirketlere rehber olurken, kariyer yolculuğunu paylaştı
Türkiye Kalkınma Bankası Yönetim Kurulu Üyesi Can Karaşıklı Gülay Güner ile Finans programına konuk oldu. Kariyeri süresince farklı şirketlerde çalışan Karaşıklı, “süreç içerisinde yaşayarak bazı bilgileri edindim, fakat yaşayarak öğrenmeyi planlamamıştım. İlk 10 senede yükselmenin getirdiği savrulmalar oldu. Sonraki 5 sene kariyerim biraz daha durağan geçti. Son 10 senede ise danışmanlık alanında çalışmaya başladım. Bunun bir okulu yok, yaparak öğrendim. Şirketlerde çalıştığım dönemde yaşadıklarımı danışmanlık yaparken de yaşadım. Okuyarak ve tecrübe ederek işi iş üzerinde öğrendim ama tavsiye ettiğim bir şey değil. Krizlerin yaşandığı bir dönemde çalıştığım için doğaçlama bir kariyerim oldu.”
Bilgi Temel Unsur
Danışmanlığın hem şirket hem de bu alanda çalışanlar için faydalı olduğunu söyleyen Karaşıklı, bilgiyi alan kişinin yaşadığı finansal sorunlar konusunda bilgi sahibi olmasının önemli olduğunu ifade etti. Türkiye’de birçok kurumun satın aldığı hizmetler konusunda yeterli bilgiye sahip olmadığını ekleyen Karaşıklı, “Şirketler aldıkları hammaddeyi çok iyi bilseler de sayın aldıkları bilgi işlem sistemini bilmiyor. Hukuki destek alırken hukuki süreci bilmiyor. Hatta yemek servisi alıyorsa bu konuya da hakim olmuyor.”
Çok Yönlü Danışmanlık
Remzi Kitabevi’nden çıkan Ona Ne Danışacağız Ki? Kitabını şirketlerin alacağı danışmanlık hizmetini tanıtmak için yazdığını kaydeden Karaşıklı, kitapta yaşadıkları üzerinden şirketlerin danışmanlığa duydukları ihtiyacı vurguluyor. Şirketlerin bilgi işlem ve hukuk konularında da danışmanlık alması gerektiğini söyleyen Karaşıklı, “Kitap daha çok bankacılık ve finansal alanda danışmanlığı kapsıyor. Ama sadece finanstan bahsetmek yeterli olmayabiliyor. Burada işin içine şirketin hedeflerini belirlemek adına yönetim danışmanlığı da giriyor.”
Danışmanın Şirketteki Yeri
Şirket danışmanlığının temelde ikiye ayrıldığını söyleyen Karaşıklı, “Proje bazlı danışmanlıklarda şirketin projelerine belli sürelerle danışmanlık yapılıyor. Fakat şirket danışmanlıklarında, danışman yönetim kurulunda yer alabiliyor. Türkiye’de resmi olarak yer alamasa da bir yönetim kurulu üyesi gibi bilgi birikimine göre toplantılarda yer alabiliyor.”
Diyalog Önemli
Danışmanlığın sadece yorum yapma ve tavsiye verme olarak algılanmamasını söyleyen Karaşıklı, orta ve orta üstü işletmelerin danışmanlık alabileceğini anlattı: “Bizim gibi gelişmekte olan ülkelerde orta ve orta üstü firmaların büyütülmesi gerekiyor. Bazı dijital çözümler ile küçük işletmeler için danışmanlık yapılabilir, fakat şirket yöneticisi ile danışmanın bir diyalog içinde olması gerekir. Meslek ve sanayi odalarının düzenlediği danışmanlık konferansları da yılda sadece bir defa değil, az sayıda şirket sahibi ile interaktif bir şekilde düzenlenmeli.”
Danışmanlık Sadece Krizlerde Kullanılmamalı
Kriz döneminde orta ve büyük işletmelerin danışmanlık alma konusuna değinen Karaşıklı, kriz dönemlerinde işletmelerin neler yapması gerektiğini anlattı: “Bu gibi dönemlerde ortak aklı çalıştırabilmek. Her şeyi danışmana bırakmak yanlış. Önemli olan karar alıcı mekanizmaların ortak karar alması ve bu kararı uygulaması. Bu sadece kriz döneminde değil, her zaman yapılmalı. Sürekli ve rutin olarak ortak aklı işletmek gerekir.”
Remzi Kitabevi’nden çıkan Ona Ne Danışacağız Ki? Kitabının yazarı Can Karaşıklı’nın konuk olduğu Gülay Güner ile Finans programının tamamını buradan dinleyebilirsiniz: