Sinema Öldü diyenlere Yaşasın Barbenheimer!

Written by on 25 Temmuz 2023

Pandemi sonrasında tahtını çevrimiçi film platformlarına kaptıran sinema sektörü için ‘Barbie’ ve ‘Oppenheimer’ adeta taze kan oldu. Cuma günü vizyona giren her iki filmin hasılatı tüm dünyada 511 milyon doları buldu. Greta Gerwig’in Barbie’si dünya çapında 377 milyon dolar, Christopher Nolan’ın Oppenheimer’i ise 174,2 milyon dolar hasılat yaptı. İki iki film de üç gün içerisinde bütçelerini çıkarmayı başardı. Zira Barbie 145 milyon dolara, Oppenheimer ise 100 milyon dolara beyaz perdeye aktarıldı.

Bunun yanında Barbie Greta Gerwig için de tarihi bir başarı getirdi. 2012 tarihli Frances Ha, 2019 tarihli Küçük Kadınlar gibi yapımlarla hafızalarda iz bırakan Gerwig bir kadın yönetmenin açılış hafta sonunda en çok gelir elde ettiği filme de imza atmış oldu.

PostTrak’in haberine göre Barbie seyircilerinin yüzde 65’ini kadınlar oluşturdu ve bilet alanların yüzde 40’ı 25 yaşın altındaydı. Oppenheimer’de ise seyircilerin yüzde 62’si erkek, yüzde 63’ü 25 yaşın üzerindeydi.

 

 

Henüz açılmayan sandıklar var!

Her iki filmin aynı anda vizyona girmesi ise tesadüften çok bir strateji. Farklı türlerde olsalar da vizyondaki filmlerin gündem olduğu eski günlerdeki gibi her iki film de birbiriyle özdeşleştirilerek sinemaseverler arasında “Barbenheimer” akımı başladı. Hatta iki filmden de görüntülere birlikte yer verildi. Variety dergisi bu akım için “yılın sinema olayı” derken, Amerikan video oyun sitesi Polygon ise her iki film için “aşırı zıt” yorumu yaptı.

Türkiye’de ise her iki film oldukça farklı bir konuyla gündemde. Türkiye’nin yüzde 52,8’i Oppenheimer’ı yüzde 47,2’si ise Barbie’yi Google üzerinden aratmış. Örneğin İstanbul’da Oppenheimer ve Barbie arasında az bir fark bulunurken Kars ve Rize’de Barbie açık ara önde. Tahmin edileceği gibi filmin izleyici kitlesi ile siyasi kimlikleri arasında bir ilişki bulunmasa da arama oranlarının son seçimlerdeki ittifakların aldığı oy oranına benzerliği de dikkat çekici bir durum. Konunun sosyal medyada gündeme gelmesi ise üzerine de Paribu Cineverse, farklı illerdeki salonlarında filme olan ilgiyi seçim grafiklerine benzer şekilde verdi. Grafiğe göre İstanbul’da Barbie izleyenler öndeyken Trabzon, Gaziantep, Diyarbakır ve Afyon da Oppenheimer açık ara önde.

Sinemaya umut olabilir 

Bu karşılaştırma sadece Türkiye’de değil, dünyada da yapılmakta. Yine Google aramalarında tüm balkan ülkelerinde Barbie daha çok öne çıkarken Türkiye’de Oppenheimer daha çok aratılmış. Sinemasever arasında tatlı bir rekabet yaratan bu strateji de rakip görünen iki yapımın aslında birbirini nasıl beslediğini ortaya çıkarıyor.

Pandemide ağır yara alan sinema sektörünün toparlanması için umut olan bu iki filmin yanında geleneksel sinema seyircisini sevindirecek Bob Marley: One Love ve Görevimiz Tehlike de salonlara taze kan olacağa benziyor. Sinemaseverler sandıkları yani sinema salonlarını kolay kolay terk etmeyecek gibi.


Current track

Title

Artist

Türkiye'nin ilk ve tek kurumsal internet radyosu

Background