Yeni Yatırım Aracı Olarak Motosiklet
Written by abayraktar on 8 Ağustos 2022
Her hafta otomotiv dünyasından haberlerin ve son gelişmelerin yer aldığı Oto Ajanda’da bu hafta motosiklet satışlarındaki durum Yamaha Motor Ülke Direktörü Hakan Kaya ile konuşuldu. Artan otomobil fiyatlarından sonra motosikletlerin de “yatırım aracına” dönüştüğünü söyleyen Kaya, e-ticaretin artmasıyla motosiklet satışlarının da arttığını belirtti. Pandemi sonrası bireysel mobilitenin önce çıktığını ekleyen Kaya, “toplu taşıma araçları kullanmak yerine motosiklet tercih ediliyor. Ve e-ticaretin de artmasıyla kurye firmalarının motor filo alımları da artış gösterdi. Son dönemde akaryakıt fiyatlarının artmasıyla motosiklet, otomobile göre daha ekonomik bir alternatif oldu.”
Asya’daki Kriz Motosikleti Etkiledi
Motosiklet üretiminin artan talebi karşılayamadığını belirten Kaya, “Arz-talep dengesizliğinin ne zaman biteceğine dair net bir cevap veremiyoruz. Rusya Ukrayna Savaşı, Çin’den parça tedariğini, Tayvan-Çin gerilimi de çip krizine sebep oluyor. Pandemide üretimin azalması, fabrikaların kapanması sonucu zaten bir durgunluk vardı. Üretimi durdurulan fabrikanın eski kapasitesine ulaşmak bir yıl sürüyor. 2019 yılından beri birikmiş bir talep var. Bir yandan da 2019’daki koşullara uymamız kolay olmuyor.”
“Kaskın Ne Zaman Lazım Olacağını Bilemeyiz”
Artan e-ticaret ile motokurye sayısının da arttığını söyleyen Kaya, “Güvenlik ekipmanı kullanımı önem kazanıyor. Ekipmanlar hayatımızda sadece bir kere lazım oluyor. Ama ne zaman lazım olacağını bilemeyiz. Kuryelerin yarım saatte teslimat şartını çoğu firma kaldırsa da müşterilerin de kuryelere anlayış göstermesi önem kazanıyor.”
Yakın zamanda kapanan Honda fabrikası gibi Yamaha’nın da bir fabrikasının olduğunu ekleyen Kaya, “Türkiye’ye yatırımların dönmemesi için hiçbir neden yok. Nüfus yapısı ve işgücü bakımından üretim ve pazar için oldukça uygun. Markalar üretim yapmak istedikleri ülkedeki pazara bakar. Bundan dolayı daha çok kullanıcıya erişmemiz gerekiyor. Bunun için de kamunun olumlu yaptırımları lazım. Örneğin AB ülkelerinde 125 cc hacmindeki motosikletler B sınıfı ehliyetle kullanılıyor. Türkiye’de ise bu hacim 50 cc ile sınırlı. Doların değer kazandığı bir dünyada yatırım koşulları da artıyor. Bundan dolayı ülke pazarının 700 bine ulaşması gerekiyor.”
Yamaha Ülke Direktörü Hakan Kaya’nın konuk olduğu Oto Ajanda’yı buradan dinleyebilirsiniz: