Kadının Yaratma Gücü Girişimciliğin Özü
Written by Ece Çokal on 3 Ocak 2022
Radyo Gedik’in yeni programı Markanızı Nasıl Pişirirsiniz programını hazırlayan sunan Banu Samancı, “Girişimcilik, kadınların yaratıcılığını kullanması, hayallerindeki fizikleri başarılı markalara dönüştürmeye destek olmam anlamına geliyor”
Türkiye, Dünya Ekonomik Forumu’nun yayınladığı 2021 Küresel Cinsiyet Eşitsizliği raporunda 156 ülke arasında 133. sırada yer alıyor. Kadınların iş hayatına girmesi için yasal bir engel olmasa da eğitim eksikliği ve kültürel ön yargılar kadınların ekonomik özgürlüklerini kazanmasında ve bağımsız bir yaşam sürmesine engel oluyor. Markanızı Nasıl Pişirirsiniz? programı ile kendi markalarını yaratan kadın girişimcilerin hikayelerini Radyo Gedik dinleyicileriyle paylaşan Marka Danışmanı Banu Samancı, teknolojiden sanata iş kadınlarını programına konuk ediyor.
Türkiye’den Amerika’ya Marka Yolculuğu
1998 yılında Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyoloji bölümünden mezun olduktan sonra dünya görüşünü genişletmek, pazarlama alanında yeni fikirlerini hayata geçirmek adına öğrencilik yıllarında biriktirdiği para ile ABD’de Washington Prince Georges Community College’da multi-medya tasarım programına başlayan Samancı burada dijital dünya, tasarım ve pazarlama konularında temel bilgileri edindi. Amerika’da kaldığı 5 yıl boyunca firma ve derneklerde tasarımcı olarak görev alan Samancı, markaların gelişmesi konusunda metin yazarlığı, reklam, katalog, internet sitesi tasarımları alanlarında kendini geliştirdi. Birçok Amerikalı ve Türk şirkete hizmet verdiği Banuhaus firmasını kuran Samancı, Türkiye’ye döndüğünde edindiği birikimi özel bir şirkette değerlendirerek pazarlama ve kurumsal iletişim yöneticisi olarak çalışmaya başladı.
Çocukluktan Doğan Destek Hikayesi
Uzun süren kurumsal yaşam sırasında kadınların girişimciliği ve markalaşması üzerine yönelen Banu Samancı 2016 yılında CEO Plus Yayınları’ndan çıkan Markanızı Nasıl Pişirirsiniz kitabı ile kadın girişimcilerin hayal ve fikirlerinin boşa gitmesine engel olmayı amaçlıyor. Yazdığı kitap ile kadınların geçmişe bakıp keşke dememesini amaçladığını söyleyen Samancı’nın kadın girişimcilere duyduğu ilgi ise çocukluğundan ileri geliyor: “Ben 10 yaşındayken annem, iş hayatına geri dönmek, ekonomik olarak ayakları üzerinde durmak, mutsuz bir evlilikten kendi özgürlüğüne kavuşmak istemişti. Fakat bunu başaramadığında, uzun yıllar sürecek çok ciddi psikolojik buhrana girdi. Doktoru bana hastanede şöyle söylemişti; “Kızım, annen çok akıllı bir kadın ama yaratıcılığı içinde patlamış!” Annesinin yaşadıkları üzerine girişimciliği kadınların yararına kullanmayı düşünen Banu Samancı, üreten özgür ve mutlu kadınların olduğu toplumların özgür olduğuna inanıyor.
“10 Yıl Önce Kadın Girişimcinin Adı Yoktu”
İnternetin gelişmesi, yatırım olanaklarının artması ile kadın girişimcilerin sayısı son 10 yılda 49 binden 150 bine ulaştı. Banu Samancı kadın girişimcilerin sayısındaki artışın yetersiz olsa da Türkiye’de girişimciliğin sağlam adımlarla ilerlediğini söylüyor: “10 yıl önce kadın girişimcilere kredi vermiyordu fakat şimdi birçok banka yanımızda. Eskiden bilgiye ulaşmak pahalı ve zordu bugün dünyanın tüm bilgileri internet ile elimizin altında. Zorluklar yok mu evet var ama her zorluğa karşı yapabileceğimiz bir şeyler de var.” Zorlukların günümüzde hibe fonu merkezleri ve kuluçka merkezleriyle aşılmasının kolay olduğunu söyleyen Samancı, “desteklerinden, Arya Kadın Yatırım Platformu gibi yapıların kurulmasına, üniversitelerimizde benim de parçası olmaktan gurur duyduğum gençleri doğru yönlendirmek adına, pek çok kuluçka merkezinde mentör olarak tecrübelerin aktarıldığı platformalara kadar bilgi ve tecrübelerin paylaşılmasının büyük katkısı var.”
Girişimcilik Köklerden Beslenmeli
Başarılı bir girişimcilik eko sistemi için özgün olunması gerektiğini belirten Samancı, kendi kültürümüzden çıkan özgün bir girişimlerin yer almasını gerektiğini söylüyor: “Ülkemizin sorunlarıyla beslenen ve bu ülkede başarılı olmuş, başarıya giden yolda pek çok başarısızlık ve hayal kırıklığı yaşamış, sıfırdan kurdukları şirketleri büyütmüş insanların yatırımcı olarak etkin olduğu bir eko sisteme ihtiyacımız var.”
Fikir Önemli
Herkesin girişimci olabileceğini ekleyen Banu Samancı, girişimcilikte sadece paranın değil fikrin ön planda olduğunu söylüyor: “Bugün parası olup ne yapacağını bilmeyen bir sürü kişi var toplumumuzda. Aynı zamanda parası olmadan ama harika iş fikri olup başarılı markalar kurmuş bir çok kadın girişimci de var.”
Özgün Fikir Kazandırır
Mikro krediler, KOSGEB kadın girişimcilik desteği ya da melek yatırımcılar ile kadın girişimcilerin finansal destek alabileceğini söyleyen Banu Samancı, markalaşmada pazarda karşılaşılmamış bir ihtiyacı bulmanın ve ilk olmanın önemini anlattı: “Bir marka kurarken yapacağımız pazar, sektör, rakip araştırmalarında asıl aradığımız da işte bu mevcut problemler, karşılanmamış ihtiyaçlardır. Birçok konuda konumlandırma yapabiliriz: hedef müşteri segmentasyonu, tasarım, kolay erişim, kişiye özel üretim, güvenlik gibi…” Pazarda ilk olmanın pazarlama bütçesinde reklam harcamasını bedavaya getirildiğini ifade eden Samancı, ilk olmanın önemini şu şekilde anlattı: “Beynimiz herşeyi hatırlamak için ilk öğrendiği tecrübeyi kaşeler, saklar ve ondan sonra gelenleri hep ona benzetir. Siz rakibinizle aynı olursanız müşterileriniz hep rakibinizi hatırlayacaktır. Fakat kendi alanınızda ilk olursanız sizden sonra gelecek olanları size benzeteceklerdir.”
Sevgisiz Fikir İşe Yaramz
Kadın olmanın doğası gereği yaratma ile eş anlamlı olduğunu söyleyen Banu Samancı toplumları kadınların yarattığını ve kadınların bu değeri kabul etmesinin önemini vurguluyor: “Artık kadın enerjisinin gerçek gücünün anlaşılmasına ihtiyaç var, çünkü doğamız gereği biz ormanı her zaman daha iyi görebiliyor, bütünün iyiliğini daha kolayca hissedebiliyoruz. Güce, stratejiye, mantığa da ihtiyacımız var ama sevgisiz bunlar bir işe yaramaz, yaramadı, geldiğimiz nokta bunun çok iyi bir kanıtı”
Banu Samancı ile Radyo Gedik’te yayınlanan Markanızı Nasıl Pişirirsiniz? programını Radyo Gedik YouTube sayfasında izleyebilir, Radyo Gedik Spotify ve Soundcloud’ta takip edebilirsiniz.