CRR’de “Sessiz” Bir Konser
Written by abayraktar on 4 Nisan 2022
Daha önce Baykuşun Güncesi programına konuk olan Murat Cem Orhan, Türkiye’de arşivcilik kültürüne katkı sağlayacak bir konser düzenleyeceklerini söylemişti. Geçtiğimiz cumartesi, bu tarihi konser gerçekleşti. Bülent Evcil’in Cemal Reşit Rey Senfoni Orkestrası’na eşlik ettiği Türk Bestecilerin Flüt Solistli Orkestra Eserleri Kayıt Konseri’nde Ekrem Zeki Ün, Turgay Erdener ve Kamran İnce’nin bestelediği üç flüt konçertosu seslendirildi. Seyircilerin özenli sessizliği içerisinde…
Çağatay Bayraktar / Konser akşamı yine her zamanki gibi. Girişte solda konser öncesi gerçekleşen bilgilendirici sohbet devam ediyor. Konserin şefliğini gerçekleştirecek Murat Cem Orhan, biraz sonra gerçekleşecek konserin kültürümüzde pek yer bulamayan arşivciliğe bir hizmet olduğunu söylüyor ve ekliyor, “bu tarihi anda bulunan seyirciler için de kayıtlı bir hatıra olacak”. Cidden Türkiye’de kaç kişi, kayıt edilen ve gelecek nesillere ulaşacak bir konserde bulunma şansına erişmiştir?
Fuaye her zamanki gibi fakat farklılık salonun içinde. İlk sıradaki koltukların hemen önünde uzun üç farklı direğe ucunda üç devasa mikrofon. Ve konserin solisti Bülent Evcil’in nota tablası önünde bir başka büyük mikrofon. Adeta dev bir stüdyodayız. Bu hassaslığı yüksek mikrofonlarla, tamamen dolu bir salonda bir konser kaydı nasıl mümkün olur?
Dinleyiciler Orkestranın Mutfağında
Bu düşünceler içerisinde konser başlıyor. Her zaman şık elbiseler içerisinde görmeye alıştığımız orkestra üyeleri bugün biraz daha gündelik hallerindeler. Ve Murat Cem Orhan da gömleğinin kolları sıvalı şekilde hızlıca geliyor ve açılışı gerçekleştiriyor: “Bugünkü konser aslında bir orkestra kaydının nasıl alındığını göreceksiniz. Yani dinleyiciler olarak sizi işin mutfağına davet ettik. O yüzden de konserlerde takım elbise ile gördüğünüz müzisyenleri gündelik halleri ile görüyorsunuz.” Konservatuar yıllarında konser kayıtlarının az olduğunu söyleyen Orhan konser kaydının önemini sahnede tekrar vurguladı: “Burada aslında çılgınca bir iş yapıyoruz fakat ülkemiz müziğinde yarına bırakmak istediğimiz bir iş bu. Ve Bülent Evcil burada üç konçertoyu çalmakla büyük bir görev üstleniyor”. Ayakta görmeye alıştığımız orkestra şefi bu sefer, ses çıkmaması için yüksek bir iskemleden orkestrayı yönetecek.
Bir Konser Üç Konçerto
Evet bir konserde normalde bir flüt konçertosuna yer verilir ve bir kayıt konserinde üç konçertosunun art arda icra edilmesi cidden büyük olduğu kadar riskli bir iş. Solist seçiminin önemli olduğu bir konu ve Bülent Evcil de tecrübesi ile CRR Senfoni Orkestrası’na eşlik etmeye hazır. Evcil sahneye çıkar çıkmaz izleyicilerin arasında yer alan Turgay Erdener’den bir flüt konçertosu bestelemesi için söz alıyor. Evcil bu açıdan Türk bestecilerin flüt için eserler bestelemesine özel bir önem gösteriyor. Ki repertuarda yer alan ve prömiyeri gerçekleşen Kamran İnce’nin Flüt Konçertosu da Bülent Evcil için bestelendi. Konserlerde klasiktir, normalde telefonu çalmayan kişinin telefonu susmaz, video kaydı alınması yasak olsa da anı saklamak isteyenler telefonlarına sarılır. Kayıt için 16 mikrofonun kullanıldığı konserde bir öksürük bile orkestranın sesine karışabilir. Alkışlar da konserin en sonuna ve parça aralarına saklı kalıyor ve konser başlıyor. 1 saat boyunca ne bir öksürük ne de bir tıkırtı. Sahnenin alışık olduğumuz kedileri bile sessiz. Seyirciler Murat Cem Orhan’ın tabiri ile “mükemmel bir 12. Oyuncu” oldular. Ve konser de Orhan’ın Yeşil Bir Düş süitinin sonunda besteci Turgay Erdener’den aldığı cevap gibi “fevkalade”ydi.
Fotoğraflar: Adem Çaşkurlu
Ekrem Zeki Ün’ün Flüt Konçertosu, Turgay Erdener’in Yeşil Bir Düş Süiti ve Kamran İnce’nin Flüt Konçertosu eserlerinden oluşan konserin kaydı bir albüm olarak yayınlanacak.