Doblo Neden İspanya’ya Gitti?

Written by on 13 Haziran 2022

Halil Okşit ve Memduh Taşlıcalı’nın hazırlayıp sunduğu Oto Ajanda, bu hafta 23 yıldır Bursa’da üretilen Fiat Doblo’nun İspanya’da üretilme kararını masaya yatırdı.

23 yıldır Fiat’ın Bursa’daki fabrikasında Made in Türkiye etiketiyle üretilen ve ihraç edilen Fiat Doblo’nun yeni modelleri artık İspanya’da üretilecek. Bugüne kadar 2 milyon 222 bin adet üretilen Doblo dünyada sadece Türkiye’de üretiliyor, 1 milyon 650 bine yakını ihraç ediliyordu. Halil Okşit bu durumu, “Türkiye’den ihraç edilen her Doblo 15 bin dolar gelir getiriyordu. Ve bu zamana kadar 24 milyar 750 milyon dolar ihracat geliri sağlıyordu. 1 dolar için neredeyse 10 dolar faiz ödediğimiz şu günlerde büyük bir ekonomik kayıp içerisindeyiz. Gelecek sene üretilecek yerli otomobil TOGG sadece 6 bin araç üretilecek ve ekonomik getiri anlamında Doblo olabilmesi için daha çok aşama gerekiyor.”

 

Doblo’nun 2023’te elektrikli versiyonu da üretilecek.

Doblo Fiyat Avantajını Kaybedebilir

Otomotiv yazarlarının meslek yaşamında Doblo’nun önemli bir yer kapladığını söyleyen Memduh Taşlıcalı, “Doblo’nun doğumundan gelişimine tüm aşamalarına şahit oldu. Fakat şimdi Peugeot Rifter, Citroen Berlingo, Opel Combo, Toyota Proace ile birlikte İspanya’daki Stellantis tesislerinde üretilecek. Platformu ve alt yapısı tamamen değişecek. Karakteristik Doblo gidecek, fiyat ve maliyet avantajını muhtemelen kaybedecek. TOGG’un 10 senede kat edeceği aşamayı Doblo 20 senede kat etti. Mevcut olanı korumak yerine yeniden yenisini yapmaya uğraşıyoruz.”

Yeni Modelde Belirsizlik Var

Giden modelin yerine hangi modelin geleceğinin henüz belli olmadığını söyleyen Halil Okşit, “Tofaş-Fiat’ın Bursa’da üreteceği bir araca dair henüz bir bilgi yok. Belli olsa otomotiv yan sanayi kuruluşlarından mutlaka bir hamle gelecektir. Bu belirsizlik de en az bir yıllık bir boşluk demek. Kapasite bir süre boşta kalacak. Belki de Fiorino ya da Egea ile dolacak. Dünyada, Fiat fabrikalarının hepsinde yüzde elli kapasite ile çalışma kararına rağmen neden Tofaş-Fiat fabrikası tam kapasite ile çalışsın tartışması da var. Fakat tüm Stellantis çatısı altındaki firmalar içinde en kaliteli üretim yapan ikinci fabrika Tofaş fabrikası.”

Soru İşaretleri Devam Ediyor

Stellantis içerisinde Fiat’ın zayıf kaldığını söyleyen Memduh Taşlıcalı, “Burada Peugeot, Citroen ve Opel’in karar alırken ağırlık koyduğu söyleniyor. Türkiye’den bir yatırım gitti. . Yeni yatırım olup olmayacağına dair soru işaretleri oluşturuyor.”

Oto Ajanda’nın yeni bölümünü buradan dinleyebilirsiniz: https://open.spotify.com/episode/0ByHHhPxu6ayYoRpiisLQ3?si=59dd9f2a2e22458d


Current track

Title

Artist

Türkiye'nin ilk ve tek kurumsal internet radyosu

Background