Mimarinin Kaligrafiyle İlişkisi
Written by Ece Çokal on 2 Temmuz 2021
Her pazartesi saat 11.00’de hayata tasarımcı gözünden bakan program Tasarımcının Notaları’na bu hafta mimar ve kaligraf Ebru Kefeli konuk oldu. Kefeli, mimarlık kariyerine başlangıcını, kaligrafiye olan ilgisini ve modern kaligrafi tekniklerini Radyo Gedik dinleyenleriyle paylaştı.
Mehtap Kocaman’ın sunduğu Tasarımcının Notaları programında bu haftanın konuğu Ebru Kefeli oldu. Mimarlıkta Türkiye dışındaki çalışma ortamlarını da gördüğünü söyleyen Kefeli, mesleğe ve hayata bakışında gerçekleşen dönüşümün sebeplerini de yurt dışında edindiği tecrübe olarak açıkladı: “mesleğimin bazı dönemlerinde Afrika ve Karayipler’de çalışma imkanı buldum. Mesela Karayipler’de kısıtlı imkanlara rağmen sakin ve dingin bir yaşam vardı. Hafta içi yeterince para kazanıyoruz deyip hafta sonu çalışılmıyordu. Afrika’da kadınların çalışma hayatına katılmaları kısıtlı fakat bir süre sonra çalışanlar tarafından benimsenmek zor olmuyor. Bu ülkelerdeki çalışma şekillerini görmek benim için de farklı bir deneyim oldu.”
Karayipler’den döndüğünde mesleki düşüncesinin değiştiğini söyleyen Kefeli, yaptığı projelerde doğa ve insanı eksen almaya çalıştığını vurguladı. Şu anda yaptığı yazı işinde aldığı mimarlık eğitiminden bilgileri kullandığını söyleyen Kefeli, bu sayede kaligrafiyi farklı malzemelerle ve şekillerde uygulayabildiğini ekledi. Kefeli sözlerine şu şekilde devam etti: “Kumaş, tahta, cam hatta yaprak üzerine işlemeler yapıp yazı yapabiliyorum. Bunlar aslında mimarlıktan aldığım formasyonun uygulamaya yansıması. Verdiğim eğitimlerde de yazı yazılmadığını aslında kaligrafide çizim yapıldığını söylüyorum. Kaligrafide yedi temel çizgi ile bir kompozisyon oluşturulur. Aslında bu da mimarlıkta eğitiminde aldığımız temel tasarım dersine benziyor.”
Ebru Kefeli’nin konuk olduğu Tasarımcının Notaları programını buradan dinleyebilirsiniz.