Dengeli Yaşam’da Sınavda Hızlı Okuma ve Anlama
Written by Ece Çokal on 18 Haziran 2021
Özlem Çetinkaya ile Dengeli Yaşam’da bu hafta hızlı okuma ve odaklanmanın sınav başarısına etkisini hızlı ve anlamlı okuma uzmanı Öznur Karaeloğlu anlattı.
Hızlı ve anlamlı okuma uzmanı Öznur Karaeloğlu, bu haftaki Dengeli Yaşam’da hızlı okumanın tekniklerini anlattı. Fom Kitap’tan çıkan Çocuklar için anlayarak hızlı okuma kitabının yazarı Karaeloğlu, günümüzde çoğu kişinin okumaya zaman ayıramadığından şikayetçi olduğunu belirterek şunları söyledi: “Çok hızlı düşünen bir beynimiz var. Eğer beynimizi iyi organize edersek, okumayı görmeyi ve anlamayı hızlı bir şekilde birleştirebiliyorsak hızlı okumak ve anlamak mümkün oluyor. Hatta bu şekilde daha önce okuduğumuz kitaplarla da bağlantı kurabiliriz”
İyi bilinen konularda pratik yapılmalı
Hızlı okumanın sadece gözle okuma olmadığını söyleyen Karaeloğlu, kelimelerin anlamlarının hızlı bir şekilde anlaşılmasının da hızlı okumaya dahil olduğunu söyledi. Kişinin hızlı okumaya iyi bildiği konulardan başlaması gerektiğini söyleyen Karaeloğlu sözlerini şu şekilde sürdürdü: “Kişi hızlı okumak istiyorsa iyi bildiği konularla pratik yapmaya başlamalı. Kişinin dikkatinin de okuma süresini etkileyeceğini söyleyen Karaeloğlu, kişinin duygusal durumunun ve çevresel faktörlerin okuma ve anlama süresine etki ettiğini söyledi. Şiir ve felsefe türü kitapların hızlı okunamayacağını söyleyen Öznur Karaeloğlu, bu metinlerin soyut ve düşünülmesi gereken metinler olduğunu anlattı.
Son dönemde ilkokul birinci ve ikinci sınıf öğrencilerinin de hızlı okumak için kendisine danıştığını söyleyen Karaeloğlu, bu durumun pandemi dönemindeki öğrenme ve eğitim kaybı sonucu olduğunu belirtti. Kolay okuma ve öğrenmede kişiye özel yöntemlerin belirlenmesi gerektiğini söyleyen Karaeloğlu çocuğun yaş grubunun yöntem belirlenmesinde önemli olduğunu ifade etti.
Çocuklara hedefler benimsetilmeli
Kişinin odaklanmasında hedef bilinci olmasının önemli olduğunu ekleyen Karaeloğlu sözlerini şu şekilde sürdürdü: “Çocuk, kendi istedikleri için odaklanırken ailesinin koyduğu hedeflere odaklanamıyor. Çocuklar genellikle derslerine odaklanamıyor fakat bilgisayar oyunlarına odaklanabiliyor düşüncesi var. Burada dersler genellikle ailenin akademik başarı için çocuklara verdiği hedefler. Aileler çocuklarını motive etmeli ve akademik başarının kendileri için de ne kadar önemli olduğunu benimsetmeli. Sınav konusunda da çocukların kaygı ve rekabet hislerini azaltmak için önüne hedefler koymamalı. Aileler, çocukların hedef koymasına ve hedeflerin hayatı için önemli olduğu benimsetmeli.
Programı buradan dinleyebilirsiniz.